Η ανάπτυξη των Ελληνικών πόλεων έχει προοδευτικά συμβάλλει στην δημιουργία ανισορροπίας μεταξύ του ελεύθερου δημοσίου χώρου και της χρήσης ιδιωτικών μηχανοκίνητων οχημάτων μετακίνησης. Η στάθμευση αποτελεί ένα κλάδο μεταφορών ο οποίος επηρεάζεται σημαντικά από τη διαμόρφωση των πόλεων και των λειτουργιών της, με αποτέλεσμα να επηρεάζει αρνητικά την ποιότητα ζωής των κατοίκων και των επισκεπτών. Ωστόσο, οι παραβάσεις για τη στάθμευση σε μια περιοχή, συχνά μπορούν να μεταβάλλουν τις συνθήκες σε γειτονικές περιοχές μεταφέροντας το πρόβλημα αντί να το επιλύουν.
ΖΗΤΗΜΑ
- Χωρική ανομοιομορφία προσφοράς και ζήτησης στάθμευσης
- Έλλειψη ελέγχου στάθμευσης και ενιαίας διαχειριστικής πολιτικής
- Ασυγχρόνιστη τιμολογιακή πολιτική για θέσεις εκτός οδού και παρα την οδό
- Συχνά φαινόμενα παράνομης στάθμευσης με έντονες επιπτώσεις στην ροή οχημάτων
- Περιβαλλοντική επιβάρυνση
ΛΥΣΕΙΣ
- Αναλυτικές μετρήσεις πεδίου για την καταγραφή προσφοράς και ζήτησης της στάθμευσης
- Καταγραφή της ωριαίας εναλλαγής της στάθμευσης
- Ειδική ανάλυση των φαινομένων παράνομης στάθμευσης σε κεντρικές εμπορικές αρτηρίες με τη χρήση video κατά τις περιόδους αιχμής
- Διεξαγωγή ειδικών ερευνών δηλωμένων προτιμήσεων για την διαμόρφωση κατάλληλης ανταγωνιστικής τιμολογιακής πολιτικής για τη στάθμευση
- Διερεύνηση της σκοπιμότητας δημιουργίας χώρων στάθμευσης εκτός οδού (σταθμών αυτοκινήτων) σε εναλλακτικές τοποθεσίες, εξετάζοντας τις συγκοινωνιακές, κατασκευαστικές και περιβαλλοντικές προεκτάσεις κάθε εναλλακτικής.
- Ανάπτυξη συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης
- Διαδικασίες ωρίμανσης για την υλοποίηση των συστημάτων ελεγχόμενης στάθμευση με την ενσωμάτωση «έξυπνων συστημάτων μεταφορών» για την παρακολούθηση, την αστυνόμευση και την πληροφόρηση.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ
- Η ολοκληρωμένη πολιτικής στάθμευσης για μια πόλη, μπορεί να αντιμετωπίσει τα προβλήματα στάθμευσης με υποδομές, ρυθμίσεις και έλεγχο της στάθμευσης στο σύνολο μιας περιοχής, επηρεάζοντας την προσφορά και ελέγχοντας την ζήτηση με δίκαιο και αποτελεσματικό τρόπο.
- Παράλληλα μια ενιαία πολιτική τιμολόγησης της στάθμευσης μπορεί να διαμορφώσει κατάλληλη κίνητρα και ανταποδοτική επιδότηση των βιώσιμων μορφών μετακίνησης (ποδήλατο, ΜΜΜ, κ.ά.,) έναντι της μηχανοκίνητης κυκλοφορίας.